Oorzaken van slecht slapen

  • Geplaatst op
  • Door Monique
Oorzaken van slecht slapen

De gevolgen van slecht slapen hebben we al besproken, maar wat zijn enkele van de oorzaken ?

En mij is altijd geleerd dat je een probleem moet aanpakken bij de kern. Dus laten we die kern eens proberen te doorgronden. Om eens meer inzicht te krijgen in dit wijd verspreide fenomeen heb ik wat research gedaan en ben ik tot 8 oorzaken van slecht slapen gekomen die de meeste onderbouwing lijken te genieten.

Stress

Stress

Dat ik met stress begin is geen toeval, dit is de oorzaak waar ik mezelf het meest in herken en dat lijkt te kloppen. Experts zeggen dat stress de belangrijkste oorzaak is van slaapgebrek. Stress kent vele oorsprongen: studie, werk, relatie issues, ziektegevallen, etc. Dit is voor iedereen weer anders. Signalen waar je op moet letten zijn depressieve moods, terugnemende eetlust, algehele lusteloosheid en/of futloosheid, etc. Probeer dergelijke stressfactoren te tackelen.

Eetgewoontes

Het idee wat ik hierbij had: een constant eetpatroon werkt positief. Ik denk dat regelmaat sowieso 'helpt'. Qua eetgewoontes wordt echter voornamelijk verwezen naar het 'niet laat op de avond nog zwaar eten'. Dan kan je lichaamstemperatuur namelijk te hoog zijn om eenvoudig in slaap te kunnen vallen. Een hongergevoel is aan de andere kant ook niet goed, dan wordt je immers wellicht weer vroeger wakker dan normaal.

Slaapomgeving

Dit is nogal een breed begrip, maar denk bijvoorbeeld aan een te dik (warm) dekbed, een slecht matras, een slecht geventileerde kamer, etc. etc. Verlichting 's nachts is ook een dingetje, probeer alle afleiding uit te schakelen wanneer je je in dromenland wil begeven.

Medicijnen

Medicijnen hebben bijwerkingen en bijwerkingen kunnen invloed hebben op je nachtrust. Een medicijn wat vaak genoemd wordt, maar waarvan niet algemeen bekend is (denk ik) dat het invloed kan hebben op goed slapen, zijn neusdruppels en neussprays. Als je dus medicijnen slikt, lees de bijsluiter dan nog eens goed na en vraag je af of  het een van de oorzaken van slecht slapen kan zijn.

Fysieke gesteldheid

Wanneer je problemen hebt met je fysiek dan kan dit een van de oorzaken van slecht slapen zijn. Do the math: pijn = niet fijn slapen. Denk bijv. aan rugklachten. Ook kunnen hormoonveranderingen (zwangerschap) voor slaapproblematiek zorgen.

Partner

Tsja, hoeveel je ook van je partner houdt, wanneer hij of zij slecht slaapt, heeft dit vaak ook impact op jou. Iemand die vaak wakker wordt, veel beweegt, of 's nachts het gehele bos op de Veluwe doormidden zaagt: it affects you. 

Onregelmatig leefpatroon

Ah, daar was hij al! Je lichaam (en geest) gedijen bij ritme.Als je de ene avond om 19u gaat slapen en de volgende om 2u 's nachts dan verstoort dit je natuurlijke ritme. Regelmatige tijden voor slapen én opstaan werkt het beste.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging? Jawel, ook dat kan een van de oorzaken van slecht slapen zijn. Wanneer je binnen 5 uur van het punt dat je gaat slapen nog intensief gaat sporten, dan heeft het een negatieve invloed. Echter, wanneer je het minimaal 5 uur voor het slapen gaan doet, dan val je sneller in slaap én slaap je langer.

Ik denk dat het merendeel van de mensen zich in een of meerdere van de bovenstaande punten zal herkennen. Natuurlijk zijn er nog wel meer, maar dit is de kern. Probeer zoveel mogelijk van deze punten een positieve twist te geven en je zal zien dat het resultaat heeft.

Gratis Verzenden en Retourneren

Snelle Levering

Persoonlijke service, ik help je graag

Achteraf Betalen binnen 14 dagen via Afterpay