Waarom veel dromen goed voor ons is.

  • Geplaatst op
  • Door Gijs
Waarom veel dromen goed voor ons is.

Wel eens wakker geschrokken uit een droom?

Ben je wel eens wakker geschrokken uit een nare droom? Grote kans dat je dan eerst even vermoeid en gedesoriënteerd om je heen kijkt. Dat heeft te maken met de rol die dromen spelen in het verwerkingsproces van ons lichaam. Wetenschappers bediscussiëren nog hoe dromen tot stand komen en wat hun precieze functie is, maar de positieve effecten worden in verschillende studies uitgemeten. Wanneer droom je precies en waarom is veel dromen goed voor ons?

Dromen en dromen onthouden

Vrijwel ieder mens is een dromer. Dat doen we vooral in onze REM-slaap, die iedere nacht ongeveer 2 uur duurt. Je moet dat niet zien als een aaneengesloten stuk van twee uur, maar als meerdere kortere periodes van diepe slaap die gemiddeld tussen de drie tot vijf keer per nacht terugkomen. Hoe vaker de REM-slaap voorbijkomt, hoe meer je droomt. Dat wil niet zeggen dat je bij het opstaan nog weet waar het precies over ging: integendeel! Wanneer we onze ogen opendoen, herinneren we ons maar ongeveer 50% van onze nachtelijke belevenissen. Na een paar minuten is dat zelfs nog maar 10%. Onderzoekers hebben daar meerdere verklaringen voor. Sommigen suggereren dat het kortetermijn geheugen tijdens het slapen niet goed functioneert, anderen dat de temporopariëtale functie in de hersenen een belangrijke rol speelt.

Dromen

Waarom is dromen goed voor je?

Wetenschappers geloven dat dromen helpen bij het verwerken van emoties, conflicten en andere gevoelens. Het vermoeden is dat de beelden, geluiden en informatie die wij overdag binnenkrijgen, in de REM-slaap in onze hersenen worden opgeslagen. Heb je een drukke dag gehad op werk, dan zou het dus zomaar kunnen dat je die in je slaap nog eens rustig overdoet! Dromen zijn daarvan een bijkomend effect. Wordt dat proces onderbroken, dan zijn we moe, prikkelbaar en vergeetachtig. Ook hebben we dan het gevoel dat ons hoofd nog ‘vol’ zit van de vorige dag. Tijdens het slapen doorloopt de mens soms wel drie of vier keer de REM-slaap en dat is dus broodnodig. Het zorgt dat we informatie opslaan en iedere morgen weer fit onder ons dekbed vandaan kruipen om aan een nieuwe dag te kunnen beginnen!

Meer eten en minder concentratie

Wanneer je regelmatig droomt, ben je relatief lang in een diepe slaap. Dat is meestal een goed teken, omdat je daarmee minder kans hebt op een slaaptekort. Omdat je vooral droomt in je REM-slaap, zijn dromen een goede indicator van een gezonde nachtrust! Wanneer je te weinig slaapt, kan dat invloed hebben op je eetlust en je concentratie. Dat maakt dat je gaat eten op verkeerde momenten, of zin krijgt in ongezond eten. Ook een verminderde concentratie kan een probleem zijn. Voor je het weet zit je knikkebollend achter het stuur, of val je in slaap tijdens een belangrijke vergadering. Kortom: wanneer je veel droomt, is dat goed voor je lichaam. Je verwerkt de input van de vorige dag en bereikt een diepe slaap! Dus kruip op tijd onder de wol en nestel je onder je hip dekbedovertrek.

 

Gratis Verzenden en Retourneren

Snelle Levering

Persoonlijke service, ik help je graag

Achteraf Betalen binnen 14 dagen via Afterpay