Wat te doen als je niet kunt slapen ?

  • Geplaatst op
  • Door Monique
Wat te doen als je niet kunt slapen ?

10 praktische tips om je nachtrust te verbeteren

Wat moet je doen als je niet kan slapen...

Wie ligt er niet regelmatig te woelen... Teveel aan het hoofd, stress, belangrijke deadlines, etc. In een vorig blog heb ik slaaptekort al eens besproken. Je kan er op termijn doodongelukkig van worden. Wakker liggen kan vele oorzaken hebben en schaapjes tellen gelooft bij niemand meer in. Toch is een variant op schaapjes tellen een bewezen hulpmiddel richting een betere nachtrust. Tijd voor enkele praktische tips, 10 in totaal om je nachtrust te verbeteren.

 

1. 'Schaapjes' tellen

Maar dan net even anders. Uit verscheidene onderzoeken is gebleken dat simpele sommen of rijtjes maken in je hoofd, slechte slapers helpt sneller in slaap te vallen. Dus schaapjes tellen is wellicht wat ouderwets, maar vervang deze gerust door iets actueels.

 

2. Opschrijven

Als je weer eens wakker ligt of midden in de nacht (of wakker wordt), dan komt het wel eens voor dat je denkt aan iets wat je de volgende dag echt niet moet vergeten. Leg een kladblok en een pen op je nachtkastje voor dit soort gevallen en schrijf het dan meteen op. Dan val je daarna als het goed is snel weer in slaap.

 

3. Geen sauna

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je slaapkamer geen verkapte sauna is. Ook al vinden sommige mensen het fijn als de kachel in de slaapkamer op standje Sahara staat, het komt je nachtrust niet ten goede. De beste slaapkamertemperatuur is circa 18 graden met een luchtvochtigheid van 65 procent, hou daar rekening mee.

 

4. Lichaamsbeweging

Continuïteit wat betreft lichaamsbeweging. Zorg ervoor dat je elke week -minstens- tweeëneenhalf uur lichamelijk actief bent. Daarnaast is de beste tijd om te sporten zo'n zes uur voordat je daadwerkelijk naar bed gaat.

 

5. Badeendje

's Avonds een bad nemen bevordert de slaap. Dit komt door het bereiken van de juiste lichaamstemperatuur waarna de hersenen een seintje krijgen dat het tijd is om je bed op te zoeken.

 

6. Opstaan

Opstaan? Hoe kan dat nou helpen als je juist niet kan slapen? Wel, als je al langer dan 20 minuten wakker ligt, is het misschien een goed idee om er toch nog even weer uit te gaan en iets te doen wat weinig inspanning kost. Bonustip: geen fel licht en daarbij dus geen computers.

 

7. Fantaseren...

Precies wat je verwacht van de titel inderdaad. Wat moet je doen als je niet kan slapen? Fantaseren. ;-) Uit een experiment in de Verenigde Staten bleek dat mensen die zich focusten op iets heel aangenaams (hier ben je uiteraard volledig vrij in) meer dan 2x zo snel in slaap vielen dan mensen die dat niet deden.

 

8. Faken

Gezien de vorige kop roept dit mogelijk associaties op, maar dat is in dit geval niet helemaal waar het over gaat. Als je namelijk doet alsof je moe bent, word je ook daadwerkelijk moe. Dus probeer een paar keer te (doen alsof je moet) gapen, of ga op bed liggen alsof je een heel vermoeiende dag achter de rug hebt, of beeld je dat in ieder geval in.

 

9. Koelkast

Nee, plunder niet direct de hele koelkast. Daarentegen is het niet verkeerd om iets kleins te eten (maximum 200 caloriën) met veel koolhydraten, een banaantje bijvoorbeeld.

 

10. Nachtblind

Zorg dat de slaapkamer erg donker is. Te veel licht weerhoudt je hersenen ervan melatonine aan te maken, met als gevolg een geen vermoeidheid. Goede sfeerverlichting in de avond levert bovendien een positieve bijdrage.

Al met al betekent goed slapen niet meer en niet minder dan zonder al teveel moeite het aantal uur slaap te krijgen dat je nodig hebt (gemiddeld zo'n 7 à 8 uur). Met deze 'wat moet je doen als je niet kan slapen' tips ben je alweer een stukje dichterbij je doel. Succes!

Gratis Verzenden en Retourneren

Snelle Levering

Persoonlijke service, ik help je graag

Achteraf Betalen binnen 14 dagen via Afterpay