Menu
0
Gratis Verzenden en Retour
Snelle Levering
Achteraf Betalen
Persoonlijk advies
30Sep2020
Wat te doen als je niet kunt slapen ?

Wat te doen als je niet kunt slapen ?

Door: MoniqueReacties: 0

Wat moet je doen als je niet kan slapen...

Wie ligt er niet regelmatig te woelen... Teveel aan het hoofd, stress, belangrijke deadlines, etc. In een eerdere blog heb ik slaaptekort al eens besproken. Je kan er op termijn doodongelukkig van worden. Wakker liggen kan vele oorzaken hebben en schaapjes tellen; daar gelooft niemand meer in. Toch is een variant op schaapjes tellen een bewezen hulpmiddel voor een een betere nachtrust. Tijd voor enkele praktische tips, 10 in totaal om je nachtrust te verbeteren.

 

1. 'Schaapjes' tellen

Maar dan net even anders. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat simpele sommen of rijtjes maken in je hoofd, echte slapers kan helpen om sneller in slaap vallen. Dus schaapjes tellen is misschien een beetje ouderwets, maar vervang deze gerust door iets actueels.

 

2. Opschrijven

Als je weer eens wakker ligt of midden in de nacht (of wakker wordt), dan komt het wel eens voor dat je denkt aan iets wat je de volgende dag echt niet mag vergeten. Leg een kladblok en een pen op je nachtkastje voor dit soort gevallen en schrijf het dan meteen op. Dan val je daarna als het goed is snel weer in slaap.

 

3. Geen sauna

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je slaapkamer geen verkapte sauna is. Ook al vinden sommige mensen het fijn als de kachel in de slaapkamer op standje Sahara staat, het komt je nachtrust niet ten goede. De beste slaapkamertemperatuur is circa 18 graden met een luchtvochtigheid van 65 procent, hou daar rekening mee.

 

4. Lichaamsbeweging

Continuïteit wat betreft lichaamsbeweging. Zorg ervoor dat je elke week -minstens- tweeëneenhalf uur lichamelijk actief bent. Daarnaast is de beste tijd om te sporten zo'n zes uur voordat je daadwerkelijk naar bed gaat.

 

5. Badeendje

's Avonds een bad nemen bevordert de slaap. Dit komt door het bereiken van de juiste lichaamstemperatuur waarna de hersenen een seintje krijgen dat het tijd is om je bed op te zoeken.

 

6. Opstaan

Opstaan? Hoe kan dat nou helpen als je juist niet kan slapen? Wel, als je al langer dan 20 minuten wakker ligt, is het misschien een goed idee om er toch nog even weer uit te gaan en iets te doen wat weinig inspanning kost. Bonustip: geen fel licht en daarbij dus geen telefoons of computers.

 

7. Fantaseren...

Precies wat je verwacht van de titel inderdaad. Wat moet je doen als je niet kan slapen? Fantaseren.

Reacties

There are no comments yet, be the first one to comment

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

Wil je op de hoogte blijven van alle leuke nieuwtjes en acties?

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kun je het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Totaal incl. btw:€0,00

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.