Menu
0
✔️Gratis Verzenden en Retour
✔️ Snelle Levering
✔️ Achteraf Betalen
✔️ Persoonlijk advies
04Aug2020
10 tips om koeler te slapen!

10 tips om koeler te slapen!

Door: MoniqueReacties: 0

10 tips om koeler te slapen

 

Het is zomer! De zon schijnt, het is lekker warm, je krijgt weer een kleurtje en dat beetje extra Vitamine D doet je goed. Heerlijk zo’n zomerdagje.

Totdat het ’s nachts afkoelt. Of juist niet! We kennen het allemaal… een warme zomernacht en je ligt en draait en komt maar niet in slaap. Proberen te slapen op een plakkerige, bezwete nacht waar je nog net niet vastgelijmd lijkt aan de lakens. Er zijn maar weinig dingen vervelender dan een té warme zomernacht (behalve een mug op je kamer dan), vooral als je je nachtrust goed kunt gebruiken.

Door de constante luchtvochtigheid en de niet afnemende hitte brengen Nederlanders de zomeravonden vaak slapeloos door. Al helemaal als je geen airconditioning hebt. Aan de andere kant, slapen mét airconditioning is ook niet altijd een pretje. Een airco gedurende lange tijd aan hebben staan kan leiden tot het ‘uitdrogen’ van je kamer, wat weer kan leiden tot moeite bij het ademhalen (een van de meest onderschatte aspecten van een goede nachtrust!). Daarnaast kan airconditioning ervoor zorgen dat de huid uitdroogt.

  • Een airco aanschaffen dan? Teveel herrie…
  • Een raam open? Kans op muggen en vliegen…
  • Zonder dekens slapen? Toch niet lekker comfortabel!

Goed slapen is je goed voelen.

Er lijkt geen oplossing te zijn voor het slapen in een té warme slaapkamer. Of misschien toch? Jawel! Er zijn genoeg oplossingen, maar die liggen inderdaad niet allemaal even voor de hand. Wij helpen je graag bij het vinden van een goede nachtrust, óók tijdens een hittegolf. Hieronder lees je wat je kunt doen!

  1. Houd de warmte buiten

Zorg ervoor dat gedurende de dag de temperatuur niet oploopt in je slaapkamer omdat je bv de zon op je slaapkamerraam hebt staan. Sluit overdag je ramen en houdt de gordijnen dicht.  Als het ’s avonds dan is afgekoeld, zet je alle ramen wijd tegen elkaar open, zodat het lekker kan doorwaaien. Bij voorkeur maak je dan gebruik van een hor voor je raam om die vervelende zoemende beestjes buiten te houden, die naast de warmte je dan ook nog wakker houden met hun gezoem en geprik.

  1. Drink voldoende water

Uiteraard is het van belang dat je altijd voldoende drinkt, maar zeker op warme dagen. Probeer gedurende de dag minimaal 1 liter water te drinken en zet voor het slapen gaan een glas of flesje water naast je bed. Tijdens het zweten 's nachts verlies je immers vocht. Even wakker geworden? Neem snel een slokje en slaap snel weer verder. Zo verstoor je niet je hele slaapritme.

  1. Drink voor het slapen gaan een kop warme thee

In plaats van een lekker fris drankje met een berg ijsblokjes kun je beter een kop thee drinken. De hoge temperatuur van de thee zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur tijdelijk een beetje verhoogt. Je lichaam past zich hier vervolgens op aan door je lichaamstemperatuur weer te laten dalen, waardoor je lichaam afkoelt. Andersom geldt dit namelijk ook: drink je een koud drankje, dan stijgt je lichaamstemperatuur. En daar zit je natuurlijk tijdens warme nachten niet op te wachten.

  1. Neem een lauwwarme douche voor het slapen gaan

Een plakkerig lichaam helpt niet echt om lekker in slaap te vallen. Maar een koude douche nemen is geen goed idee. Neem juist een warme of lauwe douche. Als je koud doucht koelt je huid wel af, maar gaat je lichaam heel hard werken om je huid ook weer op te warmen. En daardoor krijg je het dan alleen maar weer warmer. Wat wel goed werkt is je voeten en polsen even onder een koude straal water te houden voor je naar bed gaat. Hierdoor koel je juist wel weer lekker af.

  1. Zet een ventilator op je slaapkamer

Ventilatoren kunnen je steun en toeverlaat zijn tijdens warme nachten. Richt een ventilator uit het raam en het blaas de warme lucht je kamer uit. Een ventilator zuigt de lucht namelijk achter zich op en blaast deze er vervolgens aan de voorkant weer uit. Daarom plaats je de ventilator het beste bij een open raam zodat deze vervolgens de koelere lucht van buiten de kamer in blaast. Of plaats een paar flessen met bevroren water voor je ventilator zodat de lucht langs de ijskoude flessen wordt geblazen. Het ijs in de flessen zal natuurlijk gaan smelten waardoor de werking ervan afneemt, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de lucht een tijdje wordt gekoeld. Hopelijk lang genoeg om in slaap te vallen.

  1. Wissel van dekbed

Een 4 seizoenen dekbed heeft een voor/najaarsdeel en een zomerdeel. Het is nu de tijd om te wisselen naar het dunste deel. Maar heb je alleen een enkel dekbed dan is het zeker de moeite om een extra zomerdekbed aan te schaffen. Gebruik een dun zomerdekbed gemaakt van een natuurproduct als katoen of bamboe, en hieromheen een katoenen dekbedovertrek. Met katoen blijf je zo koel mogelijk, het ademt goed door en neemt ook nog eens je zweet op.

Bekijk hier de zomerdekbedden

  1. Voeten buiten boord

Laat je voeten lekker onder je beddengoed uitsteken. Zo kan warmte je lichaam via je voeten verlaten. Sommige mensen doen ook wel natte sokken aan die ze onder een koude kraan hebben gehouden, maar uiteindelijk warmen deze door je eigen lichaamstemperatuur relatief snel weer op. Dus laat die sokken maar uit en steek je voeten heerlijk onder je beddengoed uit.

  1. Less is more.

Tijdens een warme nacht is een los, zacht katoenen hemd en een korte broek of ondergoed fijner dan een strakke pyjama. Naakt slapen tijdens een hittegolf is ook een optie maar dat is een onderwerp dat vaak ter discussie wordt gesteld. Sommige slaapexperts geloven dat het helpt om je ‘s nachts koel te houden. Anderen beweren dat au naturel slapen betekent dat het zweet op het lichaam blijft plakken in plaats van dat het door de stof wordt geabsorbeerd. Kies hier vooral voor wat jij fijner vindt.

  1. Lampen uit

Deze tip spreekt voor zich. Lampen, en vooral gloeilampen geven warmte af. Gelukkig blijft het in de zomer vaak wel tot 22:00 uur licht. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van natuurlijk licht. Houd jouw slaapkamer ’s nachts koel door minimaal of helemaal geen gebruik te maken van verlichting.

  1. Slaap in de buitenlucht

Lukt het echt niet met bovenstaande tips: je zou kunnen overwegen om een luchtbed, slaapmatje of ligbed om te toveren tot een heerlijk bed op je balkon of in je tuin. Heerlijk slapen onder de heldere sterrenhemel! Of zet een tentje op in je tuin, en creëer hiermee ook nog eens een vakantie-gevoel gegarandeerd!

Ik hoop dat je iets hebt aan 1 of meerdere van de bovenstaande tips, en wens je een heerlijke nachtrust tijdens de hittegolf die in aantocht is.

 

Tags

    Laat een reactie achter

    Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd
    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

    Wil je op de hoogte blijven van alle leuke nieuwtjes en acties?

    Abonneer

    Account aanmaken

    Door een account aan te maken in deze winkel kun je het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

    Registreren

    Recent toegevoegd

    Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

    Totaal incl. btw:€0,00
    Klarna Betaal lateriDealPayPalGiftcardCreditCardBancontactKBCBelfius

    Verzendkosten berekenen

    Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.