Slapen wij wel genoeg? Vijf slaaptips uit andere landen.

  • Geplaatst op
  • Door Janneke
Slapen wij wel genoeg? Vijf slaaptips uit andere landen.

We weten dat een goede nachtrust belangrijk is, maar slaap jij het minimum aantal van acht uur?

De meesten van ons weten dat een goede nachtrust belangrijk is, maar hoeveel onder ons maken van het minimale aantal van acht slaapuren onder je dekbed een prioriteit? Tegenwoordig hebben steeds meer mensen “slaapschuld” en weten wij niet meer hoe het voelt om "echt, echt uitgerust zijn".

 

Stimulerende middelen zoals koffie en energiedrankjes, wekkers, externe verlichting, elektronische apparatuur, kinderen, huisdieren en stress dragen allemaal ook nog eens bij aan de verstoring van ons "circadiane ritme", oftewel de natuurlijke slaap/waakcyclus.

 

Dus wat kunnen we doen om de hoeveelheid of de kwaliteit van de slaap die we krijgen te verbeteren? Overal ter wereld hebben mensen verschillende - en soms verrassende - manieren gevonden om ervoor te zorgen dat ze de juiste hoeveelheid slaap krijgen. Kunnen we van hen leren?

Slaaptips uit USA

USA

In de Verenigde Staten slapen veel mensen met hun huisdieren. Meer dan drie op de vijf Amerikanen bezit ten minste één huisdier, volgens een enquête uit 2015, en 71% van die mensen liet hun huisdieren minstens één keer in of op bed met hen slapen. Dit bedtijdritueel is natuurlijk niet voor iedereen, maar onderzoekers van de Mayo-kliniek zeiden dat de dierenbezitters opgaven dat slapen met hun huisdieren op bed warmte, geluk en ontspanning bieden, allemaal dingen die zouden moeten helpen bij een goede nachtrust.

Japan

De Japanners noemen de culturele traditie van dutjes doen op hun werk inemuri, wat "slapen terwijl men aanwezig is" betekent. De gewoonte is verre van taboe; in feite is het de bedoeling om te laten zien hoe moe iemand is van hard werken. Een reden hiervoor kan zijn dat Japanners gemiddeld het minst slapen van alle bevolkingsgroepen ter wereld, slechts 6 uur en 22 minuten per nacht. Dutjes kunnen ons blijkbaar ook beter maken in ons werk. Studies tonen aan dat dutten je creatiever, alert en gefocust maakt.

Slaaptips uit Engeland

Engeland

In het Verenigd Koninkrijk heeft men een voorkeur voor naakt slapen, zo is gebleken uit een recent onderzoek van de National Sleep Foundation. Bijna een derde van de Britten dat aan het onderzoek deelnam, zei dat ze de meeste nachten zonder kleding aan sliepen, een veel hoger percentage dan enig ander geënquêteerd land. Ook gaf bijna 40% van de Britse ondervraagden aan dat ze voor het naar bed gaan een “kalmerende” mok met thee drinken.

Spanje

De Spaanse traditie van een middagdutje, of siësta, bestaat al duizenden jaren, volgens slaapdeskundigen. Historici geloven dat het is ontstaan om boeren de tijd te geven om uit te rusten en hun energie te herstellen in warme klimaten, maar in Spanje, Italië en andere Zuid-Europese landen gebruiken veel mensen de middagpauze om naar huis te gaan, een ontspannen lunch te nuttigen met hun gezin en vaak een dutje te doen. Vroeg in de middag is een tijd waarin veel mensen van nature moe worden, dus sommige slaapdeskundigen hebben siësta’s ook aanbevolen voor mensen in andere landen.

Guatemala

De inheemse bevolking van de hooglanden in Guatemala creëert 'zorgenpopjes' om hen te helpen slapen. Stukjes hout of draad vormen het poppenframe en kunstenaars voegen garen en geweven stof toe om de traditionele Maya-kostuums uit te beelden. Volgens de Maya-legende zou iemand wiens zorgen hen ervan weerhoudt om te slapen, hun zorgen aan zoveel mogelijk poppen moeten vertellen. Daarna leggen ze de poppen onder hun kussen en de poppen nemen de zorgen over, zodat de persoon goed kan slapen en 's morgens onbelast wakker wordt.

Zorgenpopje Guatemala

 

In weer andere landen en culturen hecht men waarde aan slapen in de buitenlucht, meditatie voor het slapen gaan, of slapen in groepen. Wat kunnen we leren van hoe andere culturen slapen? Misschien dat we meer naar ons lichaam moeten luisteren als het gaat om slapen, in plaats van onszelf te dwingen om te functioneren op te weinig slaap. Onze slaap kan ook verbeterd worden door kunstlicht vóór het slapen gaan te beperken, en door te zorgen voor een lichte geur en/of frisse lucht in onze slaapkamers, waardoor ons lichaam zich op natuurlijke wijze kan voorbereiden op de slaap. En het materiaal van je dekbedovertrek draagt hier ook zijn steentje aan bij.

Slaap lekker!

 

Gratis Verzenden en Retourneren

Snelle Levering

Persoonlijke service, ik help je graag

Achteraf Betalen binnen 14 dagen via Afterpay