Menu
0
Gratis Verzenden en Retour
Snelle Levering
Achteraf Betalen
Persoonlijk advies
19Nov2020
Kwaliteit van slapen en kwaliteit van leven

Kwaliteit van slapen en kwaliteit van leven

Door: MoniqueReacties: 0

Wie 90 jaar wordt, slaapt ongeveer 32 jaar van zijn leven. Eén derde van je leven besteed je dus in bed, met je ogen dicht. Als we zo veel slapen moet slaap ook wel erg belangrijk zijn, toch? Volgens slaapexpert Annemieke Deiman van Sleep Wellness Consultancy wel. Het feit dat we vandaag de dag steeds minder uren en steeds minder goed slapen is dan ook een slecht teken. Welke invloed heeft een slechte slaap op je leven en vice versa? Je leest het in mijn nieuwste blog.

Slaap een ondergeschoven kindje

Slaap is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest. De meeste problemen werden direct gekoppeld aan een slechte leefstijl. Minder alcohol, stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten. Maar de effecten van slaapproblemen op de kwaliteit van het leven, daar ging het vaak niet over. Annemieke Deiman wil daar verandering in brengen. Als slaapexpert helpt ze mensen wakker te worden. Figuurlijk natuurlijk, want het liefst wil ze dat mensen zo goed mogelijk slapen.

‘’Veel mensen zijn zich tot op de dag van vandaag niet bewust van het feit dat hun slaap slecht is. Daardoor presteren ze ondermaats in het leven. Dat klinkt heftig en dat is het ook. Een slechte slaap heeft namelijk invloed op zowel de kwaliteit van de nacht als de dag. Overdag ervaar je problemen zoals concentratievermindering, meer stress, minder blij zijn en een slecht geheugen terwijl je ’s nachts juist weer gefrustreerd raakt wanneer je weer eens niet in slaap kunt komen. Het is een vicieuze cirkel. Andere veelvoorkomende gevolgen van een slechte slaap zijn dementie, hart- en vaatziekten en het ontstaan van andere stoornissen. Ingrijpende problemen die direct invloed hebben op jouw kwaliteit van leven.

Kwaliteit van slaap en kwaliteit van leven

Veranderingen in de wereld zoals digitalisering maar ook een coronacrisis hebben direct invloed op de kwaliteit van slaap en dus op de kwaliteit van het leven. Dat is iets wat steeds vaker wordt aangekaart, maar toch zie je dat mensen het nog steeds lastig vinden om hun gewoontes rondom slaap op te lossen. Er wordt veelvuldig geadverteerd met laagdrempelige kortetermijnoplossingen zoals een slaappil of het slikken van melatonine (een lichaamseigen hormoon) omdat mensen snel resultaat willen. Maar, juist slaapproblemen moeten in de kern goed opgelost worden. Dat is soms moeilijk, maar bij de meeste mensen blijkt een slaapprobleem relatief eenvoudig oplosbaar te zijn.’’

Slecht slapen en daardoor problemen ervaren in het dagelijks leven is iets wat zowel bij ouderen als jongeren voorkomt, erkent ook Annemieke. Daarom is het goed om te zien dat er in steeds meer (vitaliteit)programma’s op werk of op school aandacht wordt besteed aan slaap.

Zelf aan de slag?

Wil je zelf ook aan de slag met het oplossen van je dagelijkse slaapproblemen en je eindelijk weer blij en uitgerust voelen? Dan kun je beginnen met deze drie eenvoudige tips:

  1. Gun jezelf een avondritueel

Rust, reinheid en regelmaat. Een mantra uit oma’s tijd maar nog altijd relevant. En hoe beter creëer je The Big R’s dan met een avondritueel? Ouders plannen avondrituelen in voor hun kinderen om hen voor te bereiden op bedtijd. Een laagdrempelige en veilige manier om lichaam en geest klaar te maken voor de nachtrust. Maar op de een of andere manier stoppen we daarmee wanneer we ouder worden.

  1. Stop met scrollen

Als ik één tip mag geven voor het optimaliseren van je slaap; neem je telefoon of tablet niet mee naar bed. Ons oerbrein is het nog niet gewend om zo veel prikkels en informatie tot zich te nemen en het blauwe licht uit het LED scherm remt onze melatonine aanmaak. Kies je er toch voor om door jouw social media te scrollen vlak voor het slapen? Dan heeft dat direct invloed op de kwaliteit van je slaap.

  1. Vraag om hulp

Problemen met slaap hebben invloed op de kwaliteit van leven, maar ook op de kwaliteit van je werk of je school. Daarom is het belangrijk dat werkgevers en schoolleiders aandacht besteden aan een gezonde slaap. Veel bedrijven zijn al zo ver dat ze slaap hebben opgenomen in hun vitaliteitsprogramma. Maar nog niet iedereen is zo ver. Help jezelf, je collega’s of je klasgenoten door van slaap een belangrijkere topic te maken. Uiteindelijk heeft iedereen daar iets aan!   

Ervaar je problemen rondom slaap of ervaar je overdag problemen die invloed hebben op je slaap? Dan vind je het misschien wel fijn om met iemand te praten die je de juiste richting op kan helpen. Annemieke heeft speciaal voor iedereen met slaapproblemen slaapcoachingspakketten en een masterclass Slaap je Fit! ontwikkeld. Op een laagdrempelige manier leer je omgaan met je problematiek én kun je al je prangende vragen stellen.

Wil jij meer weten over online slaapcoaching of wil jij een online inspiratiesessie of masterclass Slaap je Fit! voor een door jou samengestelde groep? www.onlineslaapcoaching.nl / www.sleepwellness.nl

Ervaar jij slaapproblemen en spreken de slaapcoachingspakketten jou aan? Ik mag jullie namens Annemieke een korting van €15,-* aanbieden, wanneer jullie een coachingspakket bij haar aanvragen. (*Geldig t/m december 2020.)

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goede slaap is, dus pak deze kans!

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

Wil je op de hoogte blijven van alle leuke nieuwtjes en acties?

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kun je het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Totaal incl. btw:€0,00

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.