Goede nachtrust | Slapen en Voeding

  • Geplaatst op
  • Door Monique
Goede nachtrust | Slapen en Voeding

Wist je dat je je nachtrust kunt beïnvloeden met je voeding?

Goede nachtrust | Slapen en voeding       

Sinds enige tijd ben ik me maar weer eens iets meer gaan verdiepen in voeding. Net als het gros van de dames wil ik ook nog wel graag een paar kilootjes kwijt zodat ik in de zomervakantie weer bikini-proof ben. Dus ging ik op zoek wat nu wel goed voor je is en je helpt met afvallen en welke voedingsmiddelen zijn nou juist helemaal niet zo gezond ondanks dat het etiket op de verpakkingen je dit wel wilt doen geloven. 

Ik kwam er tijdens het schrijven van mijn eerdere blog ‘Slaaptekort’ al achter dat je van slapen afvalt, je verbrand gedurende je slaap tot 0.9 calorieën per kilo lichaamsgewicht per uur, iets wat ik dan ook maar al te graag toepas. Je kunt ook nog de website van het voedingscentrum bezoeken en zoeken op de term slapen, hier beschrijven ze het verband tussen weinig slapen en overgewicht.

Maar het was mij nog niet bekend dat er een relatie is tussen slapen en voeding en dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die je slaap bevorderen, en dat er daarnaast ook voedingsmiddelen zijn die er juist voor zorgen dat je moeilijker in slaap valt.

Goede nachtrust|Melatomine

Om je te helpen bij een goede nachtrust maakt je lichaam het stofje Melatomine aan. Melatomine is het slaaphormoon die ervoor zorgt dat je lekker kunt slapen. Melatomine zorgt voor je slaap-waakritme. Je kunt de aanmaak van Melatomine echter ook bevorderen door je voeding.

De stof Triptofaan zorgt voor een prettig gevoel en maakt je slaperig. Triptofaan is nodig om Serotine aan te maken, welke weer nodig is voor de aanmaak van Melatomine.

Triptofaan zit in heel veel producten zoals melk en yoghurt, bananen, tonijn, dadels, sojabonen, amandelen, pinda’s, granen, kip en kalkoen. De tip uit grootmoeders oude doos om voor het slapen een glas warme melk te drinken vind dan ook hier zijn oorsprong. Ben je net als mij niet zo’n liefhebber van melk doe dan een beetje honing door je warme melk.

Daarnaast helpen vitamine C je doordat ze een kalmerend effect hebben op je zenuwstelsel. Vitamine C zit onder andere in sinaasappels, kiwi’s, bessen, aardbeien en rode paprika.

Slapen en Voeding 

Goede nachtrust | Alcohol

Wat mij verbaasde was dat alcohol een slechte werking heeft op je nachtrust. Ik dacht altijd dat je hierdoor lekker ‘soezig’ werd en je net makkelijker in slaap kon vallen. Echter de alcohol is na 3 uur uitgewerkt en teveel alcohol kan juist zorgen voor enge dromen en overmatig transpireren.

Ook wordt geadviseerd om minimaal 3 uur voor het slapen gaan niet meer teveel te eten. Het eten heeft dan niet meer de tijd om te verteren en kan gedurende de nacht een onaangenaam gevoel veroorzaken. Heb je toch nog trek voor het slapengaan neem dan een handje pinda’s, een glas warme melk, kruidenthee of een banaan. Dit ligt niet te zwaar op je maag en helpt je lichaam om Melatomine aan te maken.

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips met betrekking tot slapen en voeding, maar mocht je zelf nog een slaapverwerkend voedingsmiddel weten laat het dan gerust achter bij de reacties. 

 

Gratis Verzenden en Retourneren

Snelle Levering

Persoonlijke service, ik help je graag

Achteraf Betalen binnen 14 dagen via Afterpay