Menu
0
Gratis Verzenden en Retour
Snelle Levering
Achteraf Betalen
Persoonlijk advies
04Jan2021
9 tips om te ontspannen voor het slapen gaan

9 tips om te ontspannen voor het slapen gaan

Door: MoniqueReacties: 0

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. Maar hoe zorg je nou dat je ‘s nachts niet naar het plafond ligt te staren? Naast uiteraard slapen onder een heerlijk dekbed, heb ik nog 9 tips voor je om te ontspannen voor het slapen gaan, zo maak je de kans op een goede nachtrust een stuk groter.

Moeilijk in slaap vallen, middenin de nacht wakker worden of juist heel vroeg. Aardig wat mensen slapen chronisch te weinig. En dat heeft negatieve gevolgen voor hun gezondheid. Ze kunnen zich moeilijker concentreren, hun coördinatievermogen neemt af en het immuunsysteem werkt minder goed. Op de lange termijn hebben ze ook nog eens meer kans op hart- en vaatziekten.

Ben jij een van die mensen die regelmatig slecht slaapt? Probeer dan een van deze tips eens. Wie weet slaap je straks als een roos.

1.Ontspanningsoefeningen

De naam zegt het al, met deze oefeningen kun je heerlijk ontspannen voor het slapen gaan. Je hebt allerlei verschillende oefeningen, zoals het een voor een aanspannen en weer ontspannen van alle spiergroepen. Begin bij je voeten en eindig bij je gezicht. Je kunt bijvoorbeeld 7 seconden aanspannen en daarna 30 seconden ontspannen. Op het laatst span je alle spieren aan en laat je ze tegelijk weer los. Wedden dat je lijf daarna een stuk meer ontspannen voelt?

2.Ademhalingsoefeningen

Je ademhaling is een weerspiegeling van hoe het met je gaat. Voel je je gejaagd en gespannen, dan adem je sneller en hoger. Ben je relaxt, dan is je ademhaling rustig en laag. Het fijne is dat je met je ademhaling ook kunt beïnvloeden hoe je je voelt. Een paar keer rustig door je neus inademen en door je mond weer uit, waarbij je de uitademing wat langer maakt dan de inademing, doet al wonderen voor het stressniveau in je hoofd en lijf.

3.Mediteren

Mediteren klinkt misschien wat zweverig, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het enige wat je doet is “zijn”. Je gaat zitten of liggen en bent stil. Je kunt je focussen op je ademhaling (bijvoorbeeld door je in- en uitademing te volgen) of gewoon kijken wat voor gedachten er voorbijkomen zonder erin mee te gaan. Het kan in het begin best een uitdaging zijn om helemaal stil met jezelf te zijn. Kies dan voor een meditatie waarbij iemand je begeleidt (een geleide meditatie). Als je googelt op meditatie-apps vind je er tientallen.

4.Yoga

Yoga staat erom bekend dat het stress verlagend en ontspannend werkt. Het is dus een prima “ontspanningsoefening” voor het slapengaan. Doe dan geen heel actieve vorm van yoga, maar kies voor een rustige hatha yoga of yin yoga. Op YouTube heb je het kanaal “Yoga With Adriene” die heerlijke yogalessen heeft om beter te slapen.  

4.Wandelen

Na het avondeten een rustige wandeling maken kan ook heel ontspannend werken. Je verteert je eten sneller waardoor je niet met een te volle maag naar bed gaat. En je kunt even uit je hoofd komen, waardoor je automatisch ontspant.

5.Schermen uit

Het voelt zo lekker: voor het slapengaan nog die spannende Netflix serie kijken of die mooie film. Of een beetje op Instagram of Facebook scrollen. Toch zijn al die schermen niet goed voor je nachtrust. Het verstoort de melatonineaanmaak, een stofje dat ervoor zorgt dat je goed slaapt. Het beste is dus om minimaal een uur voordat je gaat slapen alle schermen uit te zetten.

6. Lezen

In plaats van televisie kijken of door sociale media-apps scrollen kun je beter een boek pakken. Liefst eentje die jou ontspant. Niet té spannend dus. Meestal merk je na een tijdje dat je al begint weg te doezelen tijdens het lezen. Een heerlijke manier om in slaap te vallen. Vergeet niet op tijd het licht uit te doen, anders word je daar middenin de nacht wakker van;-)

7.Schrijven

Een andere fijne manier om te ontspannen voor het slapengaan is schrijven. En dan niet zomaar schrijven (ga niet aan je eigen boek zitten werken), maar terugkijkend op je dag. Je kunt een dagboek bijhouden waarin je jouw dag beschrijft, maar als je een piekeraar bent kun je bijvoorbeeld ook elke avond drie dingen opschrijven waar je dankbaar voor of trots op bent.

8.Voetmassage

Wie zegt dat je altijd een ander nodig hebt, voor een heerlijke massage? Je voeten kun je prima zelf masseren. Ga in de kleermakerszit zitten, pak een lekkere massageolie erbij (bijvoorbeeld lavendelolie) en masseer zacht een voor een je voeten. Vergeet je tenen niet. Door je voeten te masseren gaat je ademhaling vaak automatisch naar beneden.

9. Warm bad

Heb je een bad in huis? Lucky you! Maak er zeker gebruik van om te kalmeren voor het slapengaan. Doe wat ontspannende badolie of badschuim in het water en geniet van de warmte. Je kunt er eventueel nog wat magnesiumkristallen indoen om je spieren extra te ontspannen. Heb je alleen een douche? Ook dat kan helpen om in die slaapmodus te komen. Duik helemaal fris en zen in bed. Oh ja, en zorg dan ook meteen voor een lekker zacht dekbedovertrek, want ook dat helpt je ontspannen.

Slaap lekker!

Ik hoop dat je wat inspiratie hebt opgedaan om te leren ontspannen voor het slapengaan. Probeer er eens een paar uit en kijk wat voor jou het beste werkt. Je kunt er natuurlijk ook meerdere combineren en er een ontspannen avondritueel van maken. En zoek je nog een mooi dekbedovertrek om lekker onder te slapen, kijk dan eens voor een mooi dekbedovertrek in mijn webshop.

Slaap lekker!

 

 

 

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

Wil je op de hoogte blijven van alle leuke nieuwtjes en acties?

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kun je het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Totaal incl. btw:€0,00

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.